Over ARAC

Ontstaan

1965

Sinds 1965 is de Arendonkse Atletiekclub aangesloten bij de Koninklijke Belgische Atletiekbond met stamnummer 329. Stichter van de club was onderpastoor Vekemans. Na zijn vertrek werd de club ondergebracht bij de Koninklijke Sport- en Veloclub Arendonk.

ARAC 40-50 jaar geleden – 70’s

1976

Met de gedrevenheid van het bestuur werd in 1976 een clubhuis met bergplaats gebouwd op het kleine trainingsterrein gelegen op het sportpark De Heikant.

ARAC 30 jaar geleden – 80’s

1979

Op 23 september werd er ten huize van Albert Van Steenbergen beslist een zelfstandige atletiekclub op te richten. De initiatiefnemers van toen stortten zich in een avontuur waarvan de atletiekgevolgen in de daaropvolgende jaren zichtbaar zou worden. Op 3 november 1979 verscheen het eerste ARAC-clubblad "ARAC-nieuws". Op de voorpagina stond de vertrouwde slechtvalk die ook terug te vinden is in het wapenschild van Arendonk. Hij staat symbool voor sierlijkheid en snelheid. Zijn eerlijke jachtmethode weerspiegelt de fair-play.

1980-1984

Het aanwezige trainingsterrein wordt door de gemeente opgehoogd en bezaaid. De club beschikt over de eerste atletiekstanden zoals : hoog - ver - kogel - speer.

1997

Samen met de gemeente wordt een volwaardige graspiste met bijkomende standen gerealiseerd.

Arac 1997

2011

In 2011 realiseert ARAC samen met de gemeente een nieuw clubgebouw met kleedkamers en douches op gemeentelijk Sportpark Heikant.

Arac 2011

2016-2024

Ook de laatste jaren zit ARAC niet stil. Dankzij de hulp van Energieconcepten, die sinds 2017 de nieuwe hoofdsponsor is, kan ARAC heel wat verwezenlijken. ARAC nauw betrokken bij de organisatie van diverse loopevenementen in de Kempen, waaronder Dwars door Oud-Turnhout en de Ravelse Pierenloop. In 2016 kon ARAC een mooi evenement aan dit rijtje toevoegen met Arendonk Loopt, dat in het centrum van eigen dorp plaatsvindt. In 2018 werd hier nog de trailrun in het Prinsenpark in Retie aan toegevoegd. ARAC organiseert nu in elk van zijn kerngemeenten een loopevenement.

Ook wordt geïnvesteerd in de infrastructuur. ARAC schaft een nieuwe hoogspringmat aan. Voor een vlakke en optimaal beloopbare ondergrond wordt de graspiste in 2017 samen met de gemeente gerenoveerd. Het ARAC-bestuur blijft zich ondanks deze verbeteringen onverminderd inzetten voor een betere infrastructuur. De ambitie voor ARAC blijft een kunstof atletiekpiste voor alle atleten.

Arac 2017

Ledenontwikkeling

Ook het ledenaantal kende een enorme vlucht. In 1981 telde de club 140 leden, waaronder 110 atleten. In 1983 waren er reeds 180 waaronder 150 met borstnummer. In 1987 waren er dat al 262, waaronder 238 actief. Vanaf 1990 heeft ARAC een constant ledenaantal van 400 leden waarvan ca. 300 actief. In 2017 wordt ook gestart met de werking voor G-atleten. ARAC biedt hiermee ook voor mensen met een beperking de kans om het plezier van de atletieksport te ervaren. Alle leden komen uit gans de regio Kempen: Arendonk, Oud-Turnhout, Retie, Dessel, Ravels, Weelde, Kasterlee en Turnhout.

Arac Ledenontwikkeling

Prestaties

In 1980 werd Lieve Slegers lid van ARAC. Enkele maanden later tekende Benny Govaerts zijn aansluitingskaart. Twee atleten die nauwelijks acht jaar later onze ARAC en de Belgische kleuren mochten verdedigen op de Olympische Spelen en de Paralympische spelen te Seoul. Benny won in totaal 4 gouden, 1 zilveren en 2 bronzen medailles op de paralympische spelen. Lieve Slegers werd onder meer vier maal Belgisch kampioene veldlopen en haalde op de wereldkampioenschappen een verdienstelijke 8ste en 11de plaats.

Wat velen niet weten, is dat ook nog drie andere olympische atleten ooit hun carrière zijn begonnen op de terreinen van ARAC. De bobsleeërs Elfje Willemsen en Sara Aerts en de tienkamper Hans van Alphen streden ooit met de Arendonkse slechtvalk op hun shirt.

Maar ook tegenwoordig presteren de atleten van ARAC. De Estafetteploeg was in 2016 nog de op een na snelste van het land op de 4 x 800 m. Nadat ze de maand daarvoor provinciaal kampioen werden, hebben vier toplopers van ARAC, Jonas Van Schoubroeck, Jef Megens, Yirco Van Herck en William Van Looy, in Moeskroen zilver behaald. Het team wordt getraind door Staf Vandendungen.

Arac Prestaties